Friday, April 23, 2010

TUAH GUARD. SILA ALERT BENDA NIH!

MTUC sambut baik, gaji pengawal keselamatan naik

KUALA LUMPUR 22 April - Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) berpendapat keputusan kerajaan untuk menaikkan gaji pokok pengawal keselamatan sehingga 75 peratus sesuai dengan keperluan semasa.

Presidennya, Syed Shahir Syed Mohamud berkata, langkah kerajaan itu merupakan satu kejayaan kepada MTUC yang sudah lama memperjuangkan isu itu demi membela nasib pekerja.

"Secara keseluruhannya saya bersetuju dengan jumlah kenaikan yang diumumkan oleh kerajaan memandangkan gaji pengawal keselamatan sangat rendah,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Kementerian Sumber Manusia hari ini mengumumkan kenaikan gaji pengawal keselamatan daripada 67 hingga 75 peratus berkuat kuasa 1 Julai ini.

Gaji pokok pengawal keselamatan sekarang adalah antara RM300 hingga RN400 sebulan dan dengan kenaikan itu mereka akan menerima RM1,100 hingga RM1,450 sebulan.

Syed Shahir berkata, kenaikan itu berbaloi dengan risiko tugas yang terpaksa ditanggung oleh pengawal keselamatan yang jarang diambil berat oleh orang ramai.

Menurutnya, kerajaan juga harus membuat pemantauan terhadap syarikat yang menawarkan perkhidmatan pengawal keselamatan agar mereka mematuhi peraturan gaji pokok baru itu.

"Kemungkinan ada syarikat yang akan ingkar dan kerajaan perlu mencari satu mekanisme supaya mereka mematuhi peraturan tersebut. Keputusan yang baik perlu diikuti dengan pelaksanaan yang baik juga,'' jelasnya.

Sementara itu Presiden Persatuan Perkhidmatan Kawalan Keselamatan Malaysia (PPKKM), Datuk Shaheen Mirza Habib berkata, beliau masih belum menerima laporan lengkap berhubung kenaikan gaji yang diumumkan kerajaan itu.

"Saya hanya mendengar kenaikan tersebut di Parlimen dan tidak menerima sebarang keputusan rasmi daripada kementerian.

"Saya menyambut baik keputusan kerajaan menaikkan gaji pengawal keselamatan jika syarat yang diberikan tidak membebankan majikan,'' katanya.

Beliau berkata, pihaknya akan membuat semakan terlebih dahulu mengenai kenaikan yang diumumkan kementerian sebelum membuat sebarang kenyataan mengenainya.

ihsan dari : UTUSAN ONLINE

2 comments:

Anonymous said...

yeehaa~!!

gaji naik....

Anonymous said...

Merepek , nepak tempat aku keje dulu gaji nak cecah 2000. cleaner len citer plak ...