Monday, January 7, 2008

GIG REPORT! : Read All About It!

dah lame takde review gig yg aku buat, so kali nih aku akan lakukan satu review keatas gig yg berlangsung di ipoh. aku tiba di pub lebih kurang pukul 2.30 kerna pada flyer cakap start pada pukul 1. jadi pikiranku maybe lewat dlm sejam begitu. tapi nampaknya aku silap. aku terpaksa menuggu sehingga pukul 4.30 barulah gig bermula. kemungkinan band2 belum tiba lagi. penat jugakla menunggu. nasib mula jugak pada pukul 4.30. penantian memang satu penyiksaan sebab aku agak teruja kali nih sebab dah lama gig metal takde kt ipoh. kene plak ade band2 hc juga yg turun serta. walaupun aku sedikit kecewa sebab the falling grudge tak jadi main sebab aku betul2 minat ngan lagu diorg. tapi pasti ada band2 yg bakal menarik perhatian aku nanti. tujuan utama aku turun ke gig nih sebab nak tontoni Heterodox. band yg pernah bermain satu gig dgn aku di KL sekitar tahun 1999 dahulu. yup, mereka adalah band HC yang memang ramai kenali dgn sxe dan newskool hc mereka. band ini juga yg menyambut kami ketika sampai di kuala lumpur dahulu. pastinya aku ingin melihat comeback mereka ini. lama sgt aku tak turun ke gig metal nih. terlalu lama sgt. lebih2 lagi di ipoh. dulu aku dah terlepas nak tgk comeback Athothorgh di Bacteria studio. pasti kali ini aku takkan terlepas untuk menghadiri gig metal. sebab tuhla aku sanggup gak tunggu walaupun lewat. kali ini aku turun keseorangan tanpa kawan2 aku. sebab kawan2 aku tak layan metal nih. jadi hadir aku kali nih secara solo.

setelah bayar harga tiket, aku masuk untuk terus mencari meja, pasal senang skit aku nak review secara dekat tanpa di "hardcore dancing" nanti.kalau aku berdiri berdekatan dgn stage, pasti aku dah tak review dh. pasti aku dah moshing tak ingat dan lupa tujuan asal aku. masuk2 je aku dah jumpe Jim Bugstar. aku ingatkan pasti aku saja org tua dlm gig nih yg tak dikenali. nasib ade kawan. so sembang2 sikit dgn die, dan Jim bgtau die akan perform arini dgn As Ashes Fall. nak cari angin lain skit selain dgn bandnya Bugstar katanya. Jim memang aktif dalam gig dan hampir kebanyakan gig di ipoh mamat nih mesti ade. samada hadir sebagai crowd takpun hadir sebagai org belakang dlm gig. lepas cari port yg sesuai, aku duduk dan kuarkan henset aku, rokok, gula2. rokok penting bagi aku supaya aku tak tekanan & bosan. mau tak bosan. turun sorang2 dan kebanyakan yang hadir arituh kesemuanya budak2 muda yang aku tak kenali langsung sorang pun. dalam byk2 budak2 yang turun harituh, aku perasan sorang budak. yang sama2 aktif dgn aku dulu ketika zaman hardcore sekitar tahun 97-98. yg celakanya, aku lupa nama dia, tapi dia masih ingat nama aku POLIS (polis adalah nama samaran aku dalam dunia music). pada aku dialah youth crew yg paling aku respek. kerna sampai sekarang dia masih dtg untuk support hc gig. sejak dari dulu lagik.kalau ade band hc, pasti ade die. semacam hc nih takleh berpisah dgn dia. dia dulu adalah youth crew utk band F.O.R (old skool hc dari ipoh) sebab ape aku kate die pure hc? kalau budak2 hc sekarang suke pakai bj ketat warna hitam, rambut senget2 tepacak, suar jean ketat (dan pada aku diorg nih byk sgt tgk dressup budak2 metal kecuali bab rambotla) dgn ade yg pakai celak2 kt mate. tapi kawan aku nih still dgn short pant, bj plain longgar, dan yg pastinya ade tuala kt dlm poket. aku tgk dier sorang saje yg dress mcmnih. yg lain dah mcm budak2 emo dress pun ade.sorry to say, aku memang tak berape gemor sgt dgn budak2 emo nih. so kite skip bab emo nih ok? bukan diskriminasi. cuma tak gemor je.korang cakap hardcore bukan fashion, tapi aku tgk org2 yg penting jugak yg terlebih fashion. FYI, hardcore tuh bukan seluar ketat, rambot senget2. banyakkan belajar mendalami ape itu hardcore. bukan mendalami ape yg budak hardcore pakai/hardcore dancing dah cukup. banyakkan belajo lagik. orait? dan HARDCORE = PROFIT/GLAM adalah salah ok?

so review aku adalah mengikut susunan band yang main, jgn byk komplen. bace je sudah. ade salah silap dalam penyampaian harap maaf ok, aku dah cube sedaya upaya mendengar ape yg korang menjerit2 kt mic tuh :)

Shogunz : maybe salah satu antara banyak2 band metalcore yg tumbuh mcm cendawan kt malaysia nih. walaupun permainan musik yg agak berterabur, tapi interaksi mereka dgn crowd sgt2 ok pada petang itu. aku tak pernah dgr pasal band nih, so aku taktau nak comment mcmana. apepun diorg perlu usehe keras skit, lain kali nak pusing gitar/bass pastikan korang buh masking tape, supaya sound taklah putus2. ape yg aku perasan diorg ade main cover lagu Underoath. ok jugaklah bagi band muda mudi lagi nih. usaha lebih skit lagik ok geng?

This Order : kalau kite cite pasal scene hc kuale, ramai yg taktahu yg kuale kangsar dulu memang kuat dengan scene hc suatu mase dulu (selain dari grunge) this order bagi aku still ade riffing newskool hc (bukan music hc yg sekarang nih, yg dah takde beza dgn musik metal dah) so band nih memang aku suke tgk sgt2 mase tuh. dengan impak 2 vokal dari mereka yg byk sound2 band Victory Records. dan cover arituh jugak mereka bawak lagu Hatebreed. untuk this order, keep up maintain your sound man, jgn korang ubah main metalcore udahle. :) keseluruhan persembahan mereka agak ok jugak, sound yg padat, kurang masalah dan jugak respon dari crowd juga sgt2 memberangsangkan. good job!

Heterodox : kalau dulu music mereka ala2 youth crew/sxe punyer band. sekarang ape agak2 korang diorg dah bertukar? memang lari jauh sgt, aku yg dh lama sgt tak tgk diorg, aku anggapkan ada lagik band2 sound newskool. tapi vokalis die adi beruang petang tuh memang bagi gua terkejut. 1st cover dari Sodom - Ausgebombt? ape dah jadi? aku memang tekejut petang tuh. cover kedua aku rase lagu Silent Death tapi aku dah lupe pasal ak urase hairan sgt dgn music baru die. pastu diorg teruskan dgn lagu sendiri. secara peribadi aku cakapkan sound diorg dah banyak sgt berubah. more grinding and fastcore in your face! bayangkan band fastcore Fuck On The Beach bersetubuh dengan Napalm Death. mcmtuh le dah sound diorg. totally berubah! lagu last diorg plak cover lagu Venom - Countess Bathory. great cover from venom. so memang jangkaan aku diorg hc adalah jauh menyimpang. so adi kalau aku labelkan ko sebagai Thrashcore, ko marah tak? haha! apepun aku suke sound baru diorg nih.

Raizhobium : aku memang tak tahu ape yg band dari kl nih main sebenarnya. kemunculan vokalisnya yg pakai topi koboi memang buat crowd terus kehadapan. dengan dress ala2 rockers, band nih tetibe buat aku rase akan jadi sesuatu yg menarik petang nih. sound mereka yg seakan ala2 Sentenced/sil khannaz (old)/Cromok. aku pun sampai taktau nak ckp mcmana, dgn tune vokal yg tinggi, music yg rock n roll/thrash bikin crowd2 thrasher petang tuh penuh kt depan. salute untuk band ini yg banyak berterima kaseh kepada crowd2 ipoh yg byk support band diorg. diorg byk main kan lagu dari EP terbaru diorg dan juga satu cover dari band rock singapura, Rockers - kekejaman. ending yg amat padat dengan lagu tuh buat aku sgt2 teruja kerana kebyakan budak2 di ipoh nih kalau jamming, mesti main lagu kekejaman nih. so lagu nih the whole crowd sing a along dengan hebat sekali. TAHNIAH!

Kill My Bride - band yg agak2 new metal tak new metal jugaklah. masih ade lagik root metalcore dalam music diorg, tapi kalau dari pendengaran aku, ade unsur frenchcore ala Black Bomb A dalam music mereka dari style nyanyian. memainkan lagu mereka Jerk dan beberapa cover seperti dari killswitch Engage - rose of syaryn. apepun good effort dari band BG ini.

As Ashes Fall - band Jim bugstar dari BG jugak. band yg agak ketara dgn sound dari band As I Lay Dying (band christian metalcore yg telah 'menjahanamkan' scene hardcore dgn issue sellout/manipulasi music metal) respon yg positif daripada crowd sgt2 jelas pada band ini. masa inilah aku leh nampak ade pit yg dah start hc dancing. banyak cover dari As I lay dying dan Caliban serta 1 lagu dari product sulung mereka - a thought before dying. keseluruhannya baik dari segi interaksi, showmanship, cuma aku tak berapa into As I Lay Dying music.

Neftaraka - secara jujurnya aku memang dah lama sgt tinggalkan BM punye scene. sejak dari 1997. so aku memang tak tahu menahu langsung pasal band nih. bile aku pg maispes diorg, tapi kalau sebut Nazzathrone, memang aku ingat! BM mereka yg byk kepada classic BM sound ala Mayhem, Darkthrone, Profanatica dan riffing mereka yg sgt kuat sperti Emperor album In The Nightside Eclipse era. band yg berasal dari Ipoh. dalam banyak2 cover mereka, aku hanya dapat tangkap satu lagu yg familiar aku pernah dgr, pagan fear dari Mayhem.

Varicose Vein - Thrash Attack dari KL nih sgt2 buat aku teruja, serius aku cakap, bile diorg mule start main cover Judas Priest - breaking the law, aku rase nak sgt pegi dpn, tapi bile memikirkan benda nih akan ganggu konsentrasi aku untuk review, aku tahankan diri sekejab. diselang selikan dgn lagu sendiri dan juga cover dari Slayer - mandatory suicide. kalau tak ingatkan nak review, aku dah lama dah pegi depan. aku hanya terpaksa layan kepala sorang2 je dan tahan diri aku dari terus banging depan diorg. apepun aku cukup suke diorg. keep on thrashing the pit bro!

Forsaken - Metalcore dari KLHC yg pastinya ramai yg kenal. performance yg paling pack pada malam itu. seakan mcm takde yg cacat cela. sgt2 kuat pada sound Killswitch Engage (new). dengan cover for you dari killswitch dan lagu2 sendiri, sperti takde bezanya. aku cukup suke sound mereka yg cukup cantik pada malam itu. aku tgk bj diorg cantik jugak. tapi tak sempat nak beli pasal aku leka sgt tgk band lain perform. so memang rugile bebudak kalau tak tgk band ni mase tuh. pasal diorg nih adelah dari gabungan budak2 scene KLHC dan JBHC. so agak otai jugaklah dalam hc scene nih. apepun aku suker persembahan korang beb!

Misanthrope - band dari KL. bile aku tgk pada MS diorg, nampak mcm ade ala2 BM punye band. tapi bile dengar melalui telinge aku, byk sound2 Lamb Of God. so mereka nih bolehla dikategori dlm New Age Metal. byk main lagu2 sendiri dan cover dari Machine Head - Imperium. sound pada masa nih dah teruk sgt dah. aku tak dgr langsung vokal dah. maybe dah blow kot. yg aku dengar musik je, vokal out abih. kesian jugak tgk vokalis yg jerit sungguh2 nak bg lepas, tapi memang dari mula sampai habis, aku tak dpt nak dgr vokal dah. agak kecewa jugaklah.

Dark Regime - band BM dari Kelantan. Jauh benor kome turun ye yop? :) band yg kuat sgt influence mereka dgn band As Sahar. tapi sayang aku tak dapat nak dgr vokal dgn jelas jugak. yg aku dgr bunyi double padel yg kuat. sedikit sebanyak menggangu konsentrasi aku untuk review mereka.

Cassandra - malam tuh ramai yg tunggu band nih main. diorg yg lama diam kan diri sekang dah mule aktif main gig2 kecik balik. aku rase ramai yg dah tau mcmana cassandra main, nak review lebih2 pun aku tak dapat sebab vokal aku tak dgr. lepas lagu kedua aku terus blah.

gig ini adalah usahasama Poisonous Attack dan Glendora Records










*photo credit to Sarip



4 comments:

Anonymous said...

thanks kepada bro yang buat preview niyh!.harap2 perak HxC lebih kukuh selepas ini setelah sekian lama menghilang!...

Anonymous said...

hanks kepada bro yang buat preview niyh!.harap2 perak HxC lebih kukuh selepas ini setelah sekian lama menghilang!...

Elly Rocker said...

okep.. aku buat pun pasal nak membantu. thanks sebab singgah. mintak ko tolong bgtau budak2 band yg main arituh untuk masuk blog nih dan baca review.

Anonymous said...

gig hari tu mmg best tapi crowd tak ramai yg menggila kat gig tu.jadi tak rasa berapa kaos dgn ramai orang hanya b'diri dan tgk saja.bayar rm15 diam saja tak guna.
kena ada spirit.br lah gig tu b'tambah best.apa2 pn gig hr tu mmg best.hail front hellbangers!
dan many tanks to brother elly yg sanggup melepaskn peluang keemasan headbang b'sama semasa varicose vein perform.