Photobucket

Sunday, September 26, 2010

Lakonan? take 1 scene kehidupan, ACTION!

kita selalu berpura2. tak kira untuk menjaga hati org ataupun untuk menjaga hati kita sendiri. kadang2 perlu berlakon. sebabnya untuk puaskan hati org. dan adakala untuk puaskan hati sendiri. "rileksla. chill. nape nak tipu diri sendiri?" itu ayat biasa yg selalu kita tujukan pada org lain. ah ya. masalah aku takla berat pun. cuma kadang2 bila saje2 ingat. tuh yg jadi berat. so jln penyelesaian dia, teruskan 'berlakon'. org bukan nak amik tau sgt masalah kita. org lain pun ade mcm2 masalah. 

rasanya tak mengapa untuk terus tipu diri sendiri yg semuanya ok dlm hidup ni. janji jgn lupa Allah swt. bekas bos aku dulu selalu berpesan. sampai sekarang pun dia berpesan. kalau susah, jgn malu nk mintak tolong kt Allah. mintak dan terus mintak. setiap kali habis solat, mintak tolong padaNya. kalau diam je, ape pun tak dpt. mintak dan terus berusaha. berterusan mintak dan lepas tuh kena lah bersyukur. aku sendiri hamba yg hina. kadang2 dah dpt, kita lupa. kadang2 tuh lupa terus. sama mcm kes (ini contoh sahaja, takde kene mengena) kalo kita pinjam duit org, dah dpt, kita lupa. mesti org tu marah kan? jadi benda tuhla aku nk tanam dlm diri. lepas mintak, patuh ajaran dia. InsyaAllah.

berbalik kepada topik LAKONAN. ada mcm2 jenih lakonan. kadang kita berlakon untuk cover keburukan kita, nampak baik kt mata org. kadang2 kita berlakon, untuk jaga maruah kita, kadang2 kita berlakon untuk menutupi kesalahan lampau kita. dan yg lakonan aku tgh lakonkan nih pula, ialah berlakon untuk nampak tidak bermasalah supaya org lain tak juga turut terpaksa menanggung masalah aku. ok kan?

lakonan ini sebenarnya dah berlaku agak lama. Alhamdulillah aku tak menyusahkan org lain. dlm proses lakonan yg sgt mantap ini, masalah2 telah dikurangkan sedikit demi sedikit. kire cun lah tuh. dgn bonus, tidak meletakkan masalah itu dibahu org lain. kesian la sedikit. diorg pun ade mcm2 lg masalah yg diorg nak setelkan. dgn cara logikalnya.. ANDA juga turut berlakon dlm secara tak disengajakan. amacam. ART tak?

(siap juga 1 cerpen pendek. heh heh heh)

No comments: